U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
An Hermans
Vlaams volksvertegenwoordiger

Lekker van bij ons Connect blijkt een succes
Gepubliceerd op dinsdag 20 mei 2025
Een jaar geleden lanceerde het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) haar platform Lekker van bij ons Connect. Via dit gratis netwerkplatform worden bedrijven op basis van hun wensen en noden gekoppeld aan andere organisaties opdat een samenwerking kan ontstaan. Op die manier wil men de lokale producten in Vlaanderen meer op de kaart zetten. Het platform blijkt nu ook een succesvol concept te zijn, zo blijkt uit een vraag van Vlaams parlementslid An Hermans (N-VA).
Na één jaar staat de teller al op meer dan duizend registraties op het platform. Hiermee leek er alvast veel interesse voor vanuit de sector zelf. Vlaams parlementslid An Hermans (N-VA) vroeg minister van Landbouw Jo Brouns (CD&V) echter om een diepgaandere analyse en evaluatie van het platform in de commissie Landbouw. “Het is belangrijk dat we weten wat de impact is van zulke campagnes. Om onze ondernemers degelijke handvaten te bieden, moeten we hen sensibiliseren over de mogelijkheden. Dan is het dus nodig om te kunnen vaststellen of iets een succes is en waarom,” aldus Hermans.
In de commissie vroeg Hermans daarom naar de manier waarop men de matches tussen de bedrijven tot stand brengt en of er reeds meetbare resultaten waren over succesvolle samenwerkingen die via het platform ontstaan zijn. Daarnaast vroeg ze eveneens of de betrokken actoren al gehoord waren in het kader van een evaluatie. Minister Brouns gaf aan dat er in het najaar van 2024 een evaluatie plaatsvond waarbij ook de betrokken bedrijven bevraagd werden en enkele verbeteringen aangebracht werden. Ook bevestigde Brouns dat er via het platform al enkele succesvolle samenwerkingen tot stand kwamen. “Ik ben blij dat we de evaluatie in de commissie konden opmaken,” zo reageert Hermans. “We wisten al dat VLAM sterk werk had neergezet en nu kan dit ook zowel kwantitatief als kwalitatief aangetoond worden. Dat verdiende dit platform dan ook.” Tot slot suggereerde Hermans dat in de toekomst nagedacht moest worden over een uitbreiding van het platform en dat onderzocht moest worden hoe er linken gelegd konden worden met netwerkplatformen die gericht zijn op de export: “Het is uiteindelijk ieders doel dat onze Vlaamse bedrijven zowel intern als extern zo goed mogelijk kunnen floreren, daarvoor moeten we de nodige inspanningen leveren,” besluit Hermans.