U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Onderwerpen
Vlaams volksvertegenwoordiger
Influencers zijn al jaren niet meer weg te denken van sociale media. Ondertussen maken echter ook zogenaamde ‘finfluencers’ hun opgang op het net. Finfluencers zijn influencers die via hun kanalen op sociale media financieel advies geven aan hun volgers. De Universiteit van Utrecht kwam recent naar buiten met de resultaten van een onderzoek naar de waarde van die adviezen. De conclusie was erg ontnuchterend. Hun advies is vaak helemaal niets waard. Vlaams parlementslid An Hermans (N-VA) waarschuwde daarom dan ook voor het fenomeen in de commissie Media.
Hermans bond de kat aan de bel over finfluencers in de commissie Media van het Vlaams Parlement: “Wanneer je hun adviezen volgt, leidt het vaak tot slechtere beleggingsresultaten dan het marktgemiddelde of zelfs verlies. Sommige jongeren komen ook in financiële problemen door het kritiekloos opvolgen van waardeloze financiële adviezen op sociale media.” Daarom vroeg Hermans Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter (N-VA) naar de controle op deze finfluencers door de Vlaamse mediawaakhond VRM en drong ze er eveneens bij de minister op aan om aandacht te besteden aan het thema in haar beleid rond mediawijsheid bij jongeren. De minister bevestigde daarop dat ze de bezorgdheden van het Vlaams parlementslid zou meenemen in het toekomstig beleid.
An Hermans reageerde dan ook tevreden: “Ik ben blij dat de minister dit engagement neemt. Als voormalig leerkracht weet ik dat jongeren best pittige en kritische vragen kunnen stellen, het is dan ook mijn oproep dat ze die kritische houding ook aanhouden ten aanzien van influencers en finfluencers. De focus van de minister op mediawijsheid zal dit alleszins stimuleren.”